Medicijnwissel

Waarom krijgt u een ander merk medicijn mee?

Soms krijgt u een ander merk medicijn mee terwijl u al jaren een medicijn gebruikt van een specifiek merk. Er is dan sprake van een medicijnwissel. Wij leggen u graag uit hoe dat komt.

Waarom krijgt u een ander merk medicijn mee?

Er zijn verschillende redenen voor een medicijnwissel:

  • Niet (meer) leverbaar
    Uw medicijn is (tijdelijk) niet leverbaar door een productiestop, een handelsstop of een medicijntekort.
  • Voorkeursbeleid
    Uw zorgverzekeraar vergoedt niet (meer) het medicijn dat u gewend bent. Uw zorgverzekeraar heeft gekozen voor een ander voorkeursmedicijn of u bent zelf overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Elke zorgverzekeraar heeft een eigen voorkeursbeleid
 

Zelfde werking en kwaliteit

Welk merk medicijn u ook mee krijgt. Het medicijn heeft altijd dezelfde werkzame stoffen en kwaliteit. Elk medicijn uit uw BENU Apotheek moet namelijk voldoen aan strenge Europese kwaliteitseisen. Soms ziet het medicijn er wel iets anders uit. Dat komt omdat het medicijn andere hulpstoffen kan hebben: zoals kleur- en of vulstoffen.

Wat is het voorkeursbeleid medicijnen?

Het voorkeursbeleid houdt in dat uw zorgverzekeraar 1 merk van een bepaald medicijn heeft aangewezen als voorkeursmedicijn. Het voorkeursmedicijn (of preferente medicijn) is vaak het beste medicijn voor de voordeligste prijs. Uw apotheek moet u dat voorkeursmedicijn meegeven zodat u deze vergoed krijgt. Het preferentiebeleid is een andere benaming voor het voorkeursbeleid. Meer weten? Lees: voorkeursbeleid per zorgverzekeraar.

Infographic medicijnwissel klein
Klik op de infographic voor een grotere versie (opent in nieuw tabblad).

Uw medicijn wisselt. Wat nu?

Stap 1

Maak eerst uw voorraad op

Gebruik nooit twee merken door elkaar. Maak eerst uw ‘oude’ voorraad op.

Stap 2

Start met het nieuwe merk

Plak eventueel de stickers op de verpakking van uw nieuwe merk die u mee krijgt bij uw apotheek.

Stap 3

Evalueer het nieuwe merk

Soms heeft uw lichaam tijd nodig om te wennen aan het nieuwe merk. Merkt u grote verschillen? Neem contact op met uw BENU Apotheek.

Dit kunt u doen als u een ander merk medicijn wilt

  • Bespreek uw wensen met uw BENU Apotheker
    Uw BENU Apotheker bekijkt samen met u of het nieuwe merk medicijn minder geschikt blijkt voor u. Bijvoorbeeld omdat u allergisch reageert op één van de hulpstoffen. Is er geen ander geschikt voorkeursmedicijn? Dan komt u mogelijk in aanmerking om een ander (duurder) merk medicijn vergoed te krijgen op basis van een ‘medische noodzaak’. Uw BENU Apotheker kan de medische noodzaak voor u verwerken op het recept. Dit komt alleen bij hoge uitzondering voor.
  • Kies een zorgverzekering die bij u past
    Overweeg eens een zorgverzekering waar uw voorkeursmedicijn wel wordt vergoed. Lees voor u overstapt eerst goed de polisvoorwaarden.
  • Vraag om de mogelijkheden voor vergoeding bij uw zorgverzekeraar
    Bij sommige zorgverzekeraars kunt u bijvoorbeeld om een uitzondering voor vergoeding vragen. Kijk op hun website voor informatie.
  • Betaal het merk van uw keuze zelf
    U kunt kiezen om uw voorkeursmedicijn zelf te betalen. U krijgt dan niets vergoed door uw zorgverzekeraar. De kosten vallen buiten uw eigen risico.