Hoeveel beweging is gezond

Bewegen is gezond. Als u te weinig beweegt vergroot u het risico op hart- en vaatziekten, vormen van kanker, diabetes, stress en depressies. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlanders moeite heeft om voldoende te bewegen. In dit artikel leest u hoeveel bewegen voor u gezond is en krijgt u tips over hoe u makkelijk meer kunt bewegen.

Mensen aan het hardlopen in het bos

Waarom is bewegen belangrijk?

Wanneer u beweegt, bent u fitter en heeft u meer energie. Ook zult u minder last hebben van stress, angst en depressie. Van bewegen krijgt u sterkere botten, spieren en een mooiere huid. Verder slaapt u beter wanneer u genoeg beweegt. Voldoende bewegen zorgt ook voor minder kans op overgewicht, diabetes, psychische problemen, vormen van kanker en hart- en vaatziekten.

Bij ouderen helpt bewegen ook tegen:

  • Lichamelijke beperkingen
  • Geestelijke achteruitgang en dementie
  • Het breken van botten

Intensiteit en soorten beweging

Er zijn verschillende manieren om te bewegen. Sommige manieren zijn vermoeiender dan andere. Als de heftigheid van bewegen meer wordt, gaan uw hartslag, ademhaling en energieverbruik omhoog. Er zijn 3 soorten beweging:

  • Licht intensief bewegen
    Dit is wanneer u beweegt tijdens uw dagelijkse taken. Denk aan afwassen of strijken.
  • Matig intensief bewegen
    Uw hartslag en ademhaling gaan omhoog. U zult nog wel kunnen praten tijdens deze activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan: hond uitlaten, rustig traplopen en fietsen.
  • Zwaar intensief bewegen
    Hier vallen de meeste sporten onder. Denk bijvoorbeeld aan: klimmen, hardlopen, voetbal of wielrennen. Met de activiteiten die hier onder vallen gaat u zweten en zwaarder ademen.

Er is nog een andere categorie voor wanneer u zit. Hier horen activiteiten bij waarbij u net meer energie gebruikt dan bij rusten. Deze activiteiten doet u vaak zittend of liggend. Denk dan aan: lezen, gamen, studeren en tv kijken. Het is belangrijk dat u niet te lang stilzit, dit is namelijk niet goed voor uw gezondheid.

Verder bestaan er spier- en botversterkende oefeningen en activiteiten. Dit zijn activiteiten die u kunt doen om uw spieren en botten sterk te houden. Dit zijn bijvoorbeeld krachttraining, oefeningen met gewichten en oefeningen waarmee u het lichaam traint met uw eigen gewicht, zoals opdrukken en springen. Deze oefeningen zijn belangrijk zodat u kunt Sporten zonder spierpijn.

Voor ouderen zijn balansoefeningen ook belangrijk. Deze oefeningen zijn er om uw evenwicht te verbeteren wanneer u staat of zit. U kunt dit oefenen door op één been te staan, of door iets van de grond te rapen.

Hoeveel moet u minimaal bewegen?

De Gezondheidsraad heeft richtlijnen gemaakt hoeveel u minimaal moet bewegen in een gezonde leefstijl. Voor volwassenen zijn er andere richtlijnen dan voor kinderen. Voor iedere richtlijn geldt dat dit is hoeveel u minimaal moet bewegen. Méér bewegen heeft alleen positieve gevolgen.

Bewegingsnorm volwassenen en ouderen

  • Minimaal 150 minuten (2,5 uur) matige of zwaar intensieve beweging per week verdeeld over meerdere dagen. Bewegen is goed, maar meer bewegen is altijd beter.
  • Minimaal twee keer per week spier- en bot-versterkende oefeningen.
  • Bent u al wat ouder? Doe dan twee keer per week balans oefeningen.
  • Voorkom teveel veel stilzitten.

Onthoud: Bewegen is goed, meer bewegen is beter!

Bewegingsnorm kinderen en jongeren tussen 4 en 18 jaar

  • Kinderen moeten minstens 1 uur per dag matig of zwaar intensieve inspanning doen.
  • Kinderen moeten minstens drie keer per week spier -en bot-versterkende oefeningen doen.
  • Ook kinderen mogen niet teveel of te lang stil zitten.

Hoeveel beweegt u nu?

Het is lastig om bij te houden hoeveel u nu al beweegt. Vaak bent u actief bezig zonder dat u het door heeft, bijvoorbeeld wanneer u naar de supermarkt fietst.

U kunt met een app of gadget bijhouden hoe actief u bent. Bijvoorbeeld:

  • Een app die uw gemaakte stappen telt.
  • Een app die bijhoudt in hoeveel tijd en met welke snelheid u afstanden aflegt.
  • Een activity tracker, een sporthorloge of een smartwatch

Bewegen op een manier die bij u past

Bewegen is dus heel belangrijk voor uw gezondheid, maar kan lastig vol te houden zijn als u sporten niet leuk vindt. Daarom is het belangrijk dat u beweegt op een manier die u prettig vindt. Let er op dat u blessures kunt oplopen wanneer u een oefening niet correct uitvoert. Op de pagina Blessures leest u hier meer over.

Dit zijn een paar manieren waarop u meer kunt gaan bewegen:

  • Beweeg meer tijdens uw dagelijkse leven en maak er een gewoonte van. Ga vaker op de fiets of loop naar school of werk. 
    Neem op uw werk de trap in plaats van de lift. Bekijk meer tips.
  • Kies een sport die bij u past. Probeer de sportwijzer om een goede sport voor u te vinden. Samen sporten met vrienden of familie helpt ook. Dan heeft u een stok achter de deur en werkt u gelijk aan uw sociaal contacten.
  • Bent u een hartpatiënt, maar wilt u toch meer bewegen? Vraag eerst advies aan uw arts of specialist voor u begint met bewegen.

Bekijk hier de 10 beste tips om meer te bewegen in het dagelijkse leven. Of loop binnen bij uw BENU Apotheek voor persoonlijk advies.